هیوا شبکه

آموزش تخصصی شبکه و امنیت

هیوا شبکه

آموزش تخصصی شبکه و امنیت

  • ۰
  • ۰

انواع توپولوژی شبکه

سلام به شما همراهان همیشگی هیواشبکه
در این آموزش می خواهیم انواع توپولوژی های شبکه رو مورد بررسی قرار دهیم و بحثی تکراری اما پایه که در تمامی کتاب های شبکه در مورد این مبحث، بحث و بررسی انجام میشه.

برای پیاده سازی یک شبکه، نیاز به نقشه ای داریم که در آن نوع و تعداد کابل ها و کانکتورها مشخص و همچنین چگونگی پیاده سازی شبکه از لحاظ فیزیکی در آن تعریف شده باشد، برای مثال محل عبور کابل ها و موارد دیگر. در صورتی که بخواهیم بعد از پیاده سازی شبکه برای ارتقا، گسترش و عیب یابی شبکه اقدام نماییم، توپولوژی شبکه در رفع مشکلات مذکور به ما کمک خواهد کرد.

انواع توپولوژی

  • توپولوژی خطی
  • توپولوژی ستاره ای
  • توپولوژی حلقوی
  • توپولوژی مش
  • توپولوژی ترکیبی
  • توپولوژی بی سیم
توپولوژی خطی

در این توپولوژی تمام کامپیوترها توسط یک کابل به یکدیگر وصل می باشند.

توپولوژی باس

انواع شبکه خطی:
  1. شبکه Thin Net
  2. شبکه Thick Net
انواع کابل های مورد استفاده در شبکه های خطی:

در این نوع شبکه از کابل های کواکسیال (Coaxial) استفاده می شود. به طور کلی کابل های کواکسیال مورد استفاده به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. نازک (Thin)
  2. ضخیم (Thick)

شبکه هایی که از کابل نازک استفاده می کنند، Thin Net نام دارند و شبکه هایی که از کابل ضخیم استفاده می کنند، Thick Net نام دارند.

کابل های مورد استفاده در شبکه های Thin Net، برابر 185متر و کانکتور استفاده شده در آن BNC نام دارد و کابل هایThick Net، برابر  500 متر و کانکتور استفاده شده در آن AUI است.

در صورتی که از شبکه های خطی برای محیط خود استفاده کنیم، اگر کابل اصلی در داخل شبکه دچار مشکل شود، کل شبکه از کار می افتد.

کانکتور استاندارد برای کابل های کواکسیال از نوع BNC است.

BNC Connector

انواع ابزار های استفاده شده در شبکه های خطی:

ترمیناتور: در صورتی که در شبکه خطی، یک کامپیوتر شروع به ارسال داده کند، جریان در هر دو طرف کابل ارسال می گردد. حال اگر جریان موردنظر به انتهای کابل رسیده و از بین نرفته باشد، جریان در جهت عکس حرکت می کند و با جریان هایی که از طرف مخالف در حال عبور هستند، تداخل پیدا می کند که اصطلاحاً گفته می شود تداخل سیگنال (Collision) رخ داده است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می توانید در دو انتهای شبکه خطی یا BUS، از دو ترمیناتور استفاده کنید که مقاومت آن در شبکه های Thin Net، برابر 50 اهم و برای شبکه های Thick Net برابر 75 اهم است.

termiator

Barrel: برای این که دو تکه کابل کواکسیال را به یکدیگر متصل کنیم، از اتصال دهنده ای به نام BNC Barrel استفاده می کنیم.

barrel

تقویت کننده: برای آن که بتوانیم طول شبکه را افزایش دهیم، از دستگاهی به نام Repeater استفاده می کنیم. این دستگاه جریان های ضعیف را دریافت و مانند لحظه ای که جریان از کارت شبکه خارج می شود، جریان را تقویت می کند. بدین ترتیب، با استفاده از این وسیله می توانیم جریان را تقریبا تا دوبرابر افزایش دهیم.

reapeater

T-Connector: این کانکتور با اتصال به کارت شبکه BUS دو خروجی برای ارتباط با سایر کامپیوترها فراهم می نماید.

 

ادامه مطلب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی