هیوا شبکه

آموزش تخصصی شبکه و امنیت

هیوا شبکه

آموزش تخصصی شبکه و امنیت

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مسیریابی یا روتینگ در شبکه چیست؟ (بخش اول )

دوستان عزیز با ما در این مقاله همراه باشید تا ابتدا برای شما توضیح دهیم که مسیریابی یا روتینگ (Routing) در شبکه به چه چیزی گفته می شود و در ادامه شما را با انواع پروتکل های روتینگ و کاربرد هر کدام آشنا خواهیم کرد.

برای مثال فرض کنید اگر سازمانی دو یا چند شبکه ی متفاوت داشته باشند که می خواهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند  و اطلاعاتی را به یکدیگر ارسال و یا از هم دریافت کنند، باید دارای روتر و یا سوئیچ های لایه 3 باشند، در غیر این صورت امکان روتینگ بین دو شبکه متفاوت وجود نخواهد داشت.

اما به عملی که اطلاعات را از یک شبکه دریافت میکند و به شبکه دیگر ارسال میکند عمل مسیریابی یا روتینگ (Routing) گفته می شود.

و برای این کار (عمل مسیریابی یا روتینگ) از پروتکل های مختلفی به منظور استفاده در شبکه هایی با ابعاد گوناگون ، استفاده میشود.

انواع پروتکل های مسیریابی 

  • RIP
  • EIGRP
  • IGRP
  • IS-IS
  • OSPF

که هر کدام از این پروتکل ها در دسته بندی های مختلف عمل روتینگ قرار میگیرند.(با ما همراه باشید تا در بخش های مختلف به توضیح تمامی موارد در این زمینه بپردازیم)

انواع عملیات روتینگ

به صورت کلی دو نوع عمل روتینگ داریم:

به صورت ایستا (static route)

به صورت پویا یا داینامیک (Dynamic route)

در دسته اول یعنی Static ، به صورت دستی یک سری مسیر ها یا Route ها به جدول روتینگ داده می شود

 

ادامه مطلب

  • hiva shabake
  • ۰
  • ۰

معرفی پروتکل های مسیریابی (بخش دوم)

در بخش اول در مورد مسیریابی یا روتینگ در شبکه توضیح دادیم در ادامه همراه ما باشید تا در این بخش به معرفی پروتکل های مسیریابی بپردازیم.

پروتکل مسیریابی Routing Information Protocol یا RIP 

پروتکل Routing Information Protocol که به صورت اختصار RIP شناخته شده است ،یکی از قدیمی ترین پروتکل های مسیریابی  Dynamic می باشد.

پروتکل RIP از الگوریتم بلمن–فورد(Bellman-Ford) برای محاسبه مسیر استفاده میکند.

الگوریتم بلمن–فورد یک الگوریتم برای محاسبه کوتاه ترین مسیر است .

طریقه کار پروتکل RIP

فرض کنید که در یک شبکه چند روتر یا مسیریاب RIP وجود دارد ،و هر مسیریاب یک جدول مسیریابی دارد که هر ۳۰ ثانیه یکبار اطلاعات خود را بروزرسانی می کنند و کل محتویات جدول مسیریابی خود را به عنوان اینترفیس‌های RIP برای مسیریاب‌های دیگر در شبکه می‌فرستد. و روترها ها این اطلاعات را در جدول روتینگ خود قرار میدهند و مجددا اطلاعات جدید را برای همه مسیریاب های متصل به شبکه ارسال میکنند.

از این طریق تمام شبکه هایی که به روتر ها متصل هستند برای بقیه مسیریاب ها شناسانده می شوند.

نکته : فاصله از مقصد تا هر مسیر یاب را با یک صفتی بنام متریک میسنجند.

هر مسیریاب بعد دریافت اطلاعات ، یک واحد به این صفت اضافه میکنند .به همین ترتیب هر روتر همین روال را تا انتها دنبال میکنند.و در اخر کوتاه ترین مسیر بین این روتر ها به عنوان بهترین مسیر و کوتاه ترین مسیر انتخاب می شود.

 

ادامه مطلب

  • hiva shabake
  • ۰
  • ۰

مقایسه ویندوز سرور 2016 با ویندوز سرورهای قبلی

ویندوز سرور 2016 جایگزینی برای ویندوز سرور 2012 و نسخه های قدیمی تر است که در آن تغییرات چشمگیری صورت گرفته است و بسیاری از مشکلاتی که بر سر راه ویندوز سرور 2012 بوده را برطرف ساخته است . ویندوز سرور 2016 شامل بسیاری از ویژگی های جدید و بروز شده از جمله Hyper-V، Storage Spaces و Active Directory می باشد.

در این مقاله ما سعی کردیم تفاوت هایی که نسخه های مختلف ویندوز سرور با هم دارند را از جهات مختلف مورد بررسی قرار بدهیم.

تفاوت از لحاظ Memory Support

در تصویر زیر مقایسه ای در مورد ساپورت مموری بین ویندوز سرور 2012 و 2016 برای ادیشن های standard و Datacenter  شده است.

  • در ویندوز سرور 2012 تا 4 ترابایت و در ویندوز سرور 2016 تا 24 ترابایت را ساپورت میکند.
  • بحث Processor نیز ویندوز سرور 2016 پیشرقت بیشتری داشته است.
  • و در بحث ساپورت از ماشین های مجازی ، ویندوز سرور 2016 ، 16 برابر ویندوز سرور 2012 شده است.
  • و در نهایت بحث پشتیبانی ماشین های مجازی از Processor ، می بینیم که ویندوز سرور 2016 ، حدودا 4 برابر ویندوز سرور 2012 افزایش داشته است.
  • hiva shabake
  • ۰
  • ۰

 

 

مجازی سازی یا Virtualization یکی از داغ ترین نوآوری ها در حوزه ی فناوری اطلاعات است. و دارای فواید و مزایای اثبات شده ای است که سازمان ها را به سمت برنامه ریزی و پیاده سازی آن سوق می دهد. مانند هر فناوری جدید، مدیران باید مراقب باشند که چگونه این فناوری به بهترین وجه در سازمان خود جای می گیرد. در مقاله ی پیش رو ما مروری بر تاریخچه ی این فناوری و انواع مجازی سازی خواهیم داشت.

تاریخچه ی مجازی سازی:

اگر چه مجازی سازی یک فناوری جدید محسوب می شود، اما اگر بخواهیم به پیشینه ی آن رجوع کنیم، به دهه ی 1960 خواهیم رسید زمانی که شرکت IBM برای اولین بار از فناوری مجازی سازی در کامپیوترهای خود استفاده کرد. IBM 360/67 که سیستم CP/CMS را اجرا می کرد، از مجازی سازی به عنوان یک رویکرد برای تقسیم بندی زمان (Time Sharing) استفاده می کرد. هر کاربر ماشین 360 خود را اجرا می کرد. و فضای ذخیره سازی در دیسک های مجازی که P-Disk نامیده می شود. برای هر کاربر پارتیشن بندی می شد. جرقه هایی دیگر از مجازی سازی در Mainfameها بود که  منابع سخت افزاری خود را بصورت ماشین های مجازی در اختیار کاربران قرار می دادند. ماشین مجازی (VM) در اصل کپی مجازی شده سخت افزار Mainframe بود. که جهت استفاده کاربران بر روی پایانه های آنها بارگذاری می شد و کاربران تصور می کردند که کل منابع سیستم در اختیار آنها می باشد.

در دهه های 1980 و 1990 با ظهور نسل جدیدی از کامپیوترها که دارای توان کارکرد بالا و قیمت پایین بودند، مجازی سازی به تدریج کمتر شد. در طول دهه ۱۹۸۰ شرکت اینتل چند محصول طراحی کرد با نام های Simultask و Merger / 386 که MS-DOS را به عنوان سیستم عامل guest  اجرا می کردند.

 

ادامه مطلب

  • hiva shabake
  • ۰
  • ۰

خاموش کردن کلاینت های شبکه در زمان مقرر

سلام به همه شما همراهان همیشگی هیوا شبکه. با مقاله ی آموزشی خاموش کردن کلاینت های شبکه در زمان مقرر در خدمت شما هستیم.

در آموزش پیش رو می خواهیم به معرفی یک پالسی مفید در Group Policy بپردازیم. فرض کنید در سازمانی به عنوان مدیر IT مشغول بکار هستید و شبکه ی شما یک شبکه ی دامین بوده و کلاینت ها تنظیمات خود را از سرور دریافت می کنند. متوجه می شوید که برخی از کارمندان بعد از پایان وقت اداری بدون اینکه سیستم خود را خاموش کنند سازمان را ترک می کنند که این ممکن است به دلیل فراموش کردن یا از روی عمد مثلاً به دلایل زیر باشد:

  • استفاده از اینترنت سازمان برای دانلودهای شخصی مانند دانلود فیلم و سریال
  • استفاده از منابع سیستم برای کارهای شخصی مثلاً تبدیل فایل های ویدئویی
  • و…

در نتیجه باعث می شود منابع سازمان شما نظیر اینترنت و برق بیهوده مصرف شود و همچنین از نظر امنیتی ممکن است سایر افرادی که به سازمان رفت و آمد دارند با دیدن روشن بودن سیستم، از اطلاعات موجود در آن سوءاستفاده کنند. بنابراین باید اقداماتی را انجام دهید که سیستم ها بعد از ساعت اداری بطور خودکار خاموش شوند تا جلوی این سوءاستفاده ها گرفته شود.

از کجا شروع کنیم؟

برای شروع کار به Group Policy Management در ویندوز سرور می رویم. (نسخه ی ویندوز سروری که در این آموزش از آن استفاده شده Windows Server 2012 R2 می باشد. برای سایر نسخه های ویندوز سرور نیز روال به همین صورت است) سپس بر روی OU ای که می خواهیم این تنظیمات بر روی آن اعمال شود راست کلیک می کنیم و گزینه ی Create GPO in this domain را می زنیم.

خاموش کردن کلاینت های شبکه در زمان مقرر

 

یک نام دلخواه و ترجیحا مرتبط با پالسی مورد نظر در قسمت نام وارد می کنیم.

 

ادامه مطلب

 

  • hiva shabake
  • ۰
  • ۰

معرفی قابلیتهای جدید ویندوز سرور 2016

در این مقاله ویژگی های ویندوز سرور 2016 معرفی می شود.مایکروسافت پس از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 نسخه‌ی پیش نمایش فنی ویندوز سرورِ 2016 جدید را ارائه نمود ..شرکت مایکروسافت در ارائه نسخه جدید ویندوز سرور ۲۰۱۶ ، روی سه اصل سادگی، انعطاف پذیری (Flexible) و Open source آن تاکید نموده و بر بهینه سازی عملکرد هسته (Core Functionality) و زیرساخت آن (Infrastructure) متمرکز شد که  نتیجه آن، بهینه نمودن محیط مجازی سازی Hyper-V و نیز عملکرد موثر container های ویندوز می باشد.

همچنین از سمتی دیگر، در ویندوز سرور ۲۰۱۶ تدابیر امنیتی بالایی از جمله موارد امنیتی تعبیه شده (Security Enhancements) روی پلتفرم Azure ، پشتیبانی از مدیریت دسترسی ها و احراز هویت، رمزنگاری (Encryption)، بالابردن امنیت شبکه و مدیریت management نیز فراهم شده است.

 به طور کلی تغییرات قابل توجهی در سرور ۲۰۱۶ نسبت به سرور های قبلی صورت گرفته است. در نانو سرور سایز VHD (مختصر شده Virtual Hard Disk)، به میزان ۹۳% کاهش یافته، همچنین کاهش ۹۲%ی bulletins ها و ۸۰% کاهش نیاز به ریست (Reboot) سیستم از بارزترین این تفاوت ها می باشد.

همچنین در نسخه جدید ، هیچ رابط گرافیکی (GUI) ویا هیچ محیط مبتنی بر متنی (command prompt)ی نیاز نخواهد بود.

این تغییرات بصورت خلاصه در نمودار زیر قابل رویت می باشد:

قابلیت های ویندوز سرور 2016

Nano Server :

در واقع نانو سرور بزرگ ترین و شاخص ترین مزیت ویندوز سرور ۲۰۱۶ محسوب می شود. همانطور که مطلع هستید در ویندوز سرورهای قبلی (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) مایکروسافت Server Core را ارائه نمود.

 

ادامه مطلب

  • hiva shabake
  • ۰
  • ۰

دسته بندی سرور HP

در این مقاله قصد داریم به معرفی دسته های مختلف سرور HP بپردازیم. سرور HP به عنوان یک سخت افزار قدرتمند در شبکه بسیار پرکاربرد است، شرکتهای دیگری هم هستند که به تولید سرور میپردازند ولی HP همچنان پیشگام است. مقالات به صورت سلسله وار در اختیار شما عزیزان قرار داده خواهد شد.

انواع سرور های HPE

به طور کلی سرور HPE به سه دسته کلی تقسیم میشوند
1. HPE tower server
2. HPE rack mont server
3. HPE blaid server

 

ادامه مطلب

  • hiva shabake