هیوا شبکه

آموزش تخصصی شبکه و امنیت

هیوا شبکه

آموزش تخصصی شبکه و امنیت

  • ۰
  • ۰

متد های تبدیل نام به IP

سلام به شما همراهان همیشگی هیوا شبکه. با آموزش متدهای تبدیل نام به IP در خدمت شما هستیم.

هر کامپیوتر برای اینکه در شبکه قرار گیرد و بتواند با کامپیوتر های دیگر در شبکه ارتباط برقرار کند، نیاز به آدرس IP دارد و به واسطه آدرس IP در شبکه شناسایی خواهد شد.

همینطور تمام سایت ها دارای آدرس IPهستند، اما به خاطر سپردن حجم انبوهی از IPهای مختلف مربوط به سایت های گوناگون، برای کاربر کاری بسیار مشکل خواهد بود.برای برطرف کردن مشکل به خاطر سپاری، از سیستم نام گذاری استفاده کردند. و متدهایی طراحی شده که کار تبدیل نام به IP را بر عهده دارند. متد های مختلفی برای تبدیل نام به IP وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

انواع متدها

LLMNR

این متد کار تبدیل Computer Name به IPv6 را بر عهده دارد. و با روی کار آمدن ویندوز ویستا مورد استفاده قرار گرفت. زیرا ساختار IPv6 در windows XP تعریف شده نبود. در تصویر زیر مشاهده می کنیم که اگر IPv4 در سیستم غیرفعال باشد، و نام کامپیوتر را ping کنیم، IPv6 را به ما نشان خواهد داد.

01-name-to-ip

مزیت این روش در آن است که اگر دو سیستم دارای IPv6 باشند، به صورت پیش فرض و توسط این روش، دو سیستم در یک شبکه قرار خواهند گرفت. IPv6 به صورت پیش فرض در ویندوز تنظیم شده است.

NetBios Name:

نام نت بایوس زمانی که شبکه ویندوزی نصب/پیکربندی می شود مشخص می گردد. به منظور متصل شدن به کامپیوتری که TCP/IP را از طریق نام NetBIOS خود اجرا می کند، این نام باید به آدرس شبکه تبدیل شود. امروزه این آدرس معمولا یک IP Address است (ترجمه نام NetBIOS به آدرس IP از طریق Broadcast ها و یا سرویس دهنده WINS یا NetBIOS Name Server انجام می شود). نام NetBIOS یک کامپیوتر اغلب همان نام میزبان یا host name آن کامپیوتر می باشد اگرچه به 15 کاراکتر خلاصه شده، اما می تواند کاملا متفاوت با آن نیز باشد. اسامی NetBIOS می توانند تقریبا ترکیبی از هر کاراکتر الفبایی، به جز فضاهای خالی و نیز کاراکتر های زیر باشند:

\ / : * ? ” ; |

در شکل زیر مشاهده می کنیم که به صورت پیش فرض NetBIOS در wins فعال می باشد.

02-name-to-ip

فایل LMHOSTS ویندوز وظیفه ترجمه اسامی NetBIOS را در شبکه های کوچکی که از سرویس دهنده WINS استفاده نمی کنند بر عهده می گیرد. برای مشاهده نام های NetBIOS از دستورات مختلفی از جمله nbtstat –r استفاده می کنیم که با اجرای آن در cmd اطلاعات مختصری درباره نام های NetBIOS استفاده شده به ما خواهد داد.

03-name-to-ip

دستور مورد استفاده دیگر، دستور nbtstat –n می باشد که جدولی از اسم های NetBIOS در سیستم Local را نمایش خواهد داد.

04-name-to-ip

لازم به ذکر است که نام های NetBIOS قابلیت Disable شدن دارد.

DNS

ساختار یا متد دیگری است که برای تبدیل نام های سلسله مراتبی به IP  مورد استفاده قرار می گیرد.

DNS Server دو کار اساسی انجام می دهد:

  • Resolve
  • Forward

عمل ترجمه نام دامنه به آدرس IP را اصطلاحا Resolve کردن نام دامنه می نامند. هدف سیستم نام دامنه یا DNS این است که هر کاربری از هر نقطه از دنیا با وارد کردن نام دامنه، به آدرس IP مربوطه ارجاع داده شود.

ادامه مطلب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی